Streger af enhver art
Enhver kunstner har ”sin streg” – et personligt udtryk, som kan være lige så letgenkendeligt som en håndskrift. De fleste genkender Picassos svungne streg, når han forelsket tegner kvindeskikkelser eller lidt naivt tegner fredsduer. Mange genkender også Asger Jorns flydende, organiske streg, når han sætter indre syner på lærredet, eller Egill Jakobsens kantede, stikkende streg, når han maler sine drage- og maskebilleder. Stregen er den kunstneriske håndskrift, det er der, den enkelte kunstner sætter sit aftryk.
Stregen er også definerende. Stregen betegner et her og et der, når den deler en flade i to. På den ene side og på den anden side af stregen – altså kompositorisk. Stregen markerer en bevægelse fra her til der – når blyanten trækkes hen over papiret, eller når penslen afsætter sit våde spor på et lærred. Så er det ikke længere kun et her og der, så er det snarere et FRA HER TIL DER – altså en bevægelse markeret i det maleriske.
Sommerudstillingen på Hirtshals Fyr blev åbnet af Anne Lie Stokbro, hvis åbningstale bringes i sin fulde udstrækning,.