indkoersel Fyret

jul2021

Fandt sammenhæng i EFTERÅRSUDSTILLINGEN

Tale2
Et helt fantastisk fremmøde til åbningen af Efterårsudstillingen 2021

Åbningstale ved museumsdirektør Sine Kildeberg, Vendsyssel Kunstmuseum til ferniseringen på gobelinvæver Jenny Hansens og maler Mogens Nielsens udstilling på Hirtshals Fyr den 16. oktober 2021.


Nogle ting er længe undervejs, og det gælder også denne udstilling med gobelinvæver Jenny Hansen og maler Mogens Nielsen, som blev aflyst under pandemien og nu står klar til dagens festlige fernisering her på Hirtshals Fyr på den første dag i efterårsferien.

De to kunstnere har kurateret deres fælles udstilling og de udvalgte værker ud fra temaet Sammenhæng – altså noget, der viser sig at hænge sammen – at være forbundet. Og deri kan ligge et møde. Og netop mødet er et nøgleord i denne sammenhæng. Mødet mellem to mennesker, der privat har dannet par i 40 år, to kunstnere, kollegaer og sparringspartnere, der deler samme profession og passion, side om side i deres fælles atelier, hvor deres værker er vant til at mødes i al deres forskellighed og samstemmighed.

Tale 1Begge kunstnere er ivrige fotografer, og fotografiet danner afsæt for den videre kunstneriske bearbejdning i værkerne. Ofte når jeg har talt i tlf. med Jenny Hansen er der en lidt halvdårlig forbindelse, og udover et raskt åndedræt, hører jeg tit vindens susen, og så de første ord (hvor jeg stadig svagt fornemmer den fynske tone, som jeg som fynbo holder så meget af): ’Ja, Mogens og jeg er lige på tur, vi står ved Gudenåen’, eller et eller andet andet sted omgivet af natur. ’Der er nok lidt dårlig dækning’, lyder det videre…

Kort sagt naturen fylder meget både hos Jenny Hansen og Mogens Nielsen, der begge tager afsæt i naturen i deres værker. Men i selve udtrykket og i materialet er værkerne vidt forskellige. Og inspirationen fra naturen bliver i værkerne forvandlet, manipuleret og bearbejdet på kunstens præmisser – komposition, linje, farve, form og flade, og derigennem formidlet til beskueren.

Jenny Hansen er gobelinvæver par excellence og Mogens Nielsen en teknisk sublim maler, hvis værker ofte får beskueren til at stille spørgsmålstegn ved, om det er maleri eller fotografi. Den samme tvivl eller oplevelse kan opstå i mødet med Jenny Hansens billedvævninger. I hendes solo
sommerudstilling på Vendsyssel Kunstmuseum, der bar titlen ’I tråd med naturen’, kom spørgsmålet også: Er det virkelig vævet! Den oplevelse, som de to kunstnere giver videre til beskueren, deler de dermed også. Ligesom de deler deres fokus, fornemmelse og mestring af håndværket.

For begge gælder, at de er helt deres egen. I Mogens Nielsens malemåde, der trækker linjer tilbage til pointillismen, små prikker på fladen, impressionismens lys og hyperrealismen, der trækker det nærmest fotografiske frem – malet i ét take og uden fortrydelsesret.
Og Jenny Hansens insisterende og kompromisløse arbejde med gobelinen og en håndhævelse af klassisk billedvævning, for det er nu engang derigennem hun udtrykker sin billedverden.

Brugen af kontraster, stærke farver og lys/mørke er karakteristisk for Jenny Hansens værker, ligesom hun anvender hachureteknikken for at op opnå skyggevirkninger. Fra de tidlige værkers abstraktion over geometrisk funderede motiver er naturen igennem de seneste årtier blevet trukket mere og mere ind i hendes motivverden. Net af grene, træer og siv spejler sig omkring en akse, og blomster og bladformer samler sig og fremhæves i de detaljerige motiver.

Blandt motivkredsene hos Mogens Nielsen finder man både natur- og bymotiver, begge inspireret af parrets mange ture og rejser i både ind- og udland og til såvel storbyer som naturrige egne.
Arkitektur og konstruktioner; buer, døre, murflader, vinduer og interiører har malerens opmærksomhed ligesom skovens træer, vandløb og sollysets spil i trætoppene. Mennesker indgår sjældent direkte i motiverne, men deres tilstedeværelse er alligevel stærk i de spor eller efterladenskaber af levet liv, som kunstneren trækker frem. Bygninger i forfald, ruiner og forladte vogne sammenholdt med naturens evige cyklus og dens formidable og dyrebare evne til langsomt at generobre terrænet, hvis blot vi passer på den. Der hviler ofte en stilhed over motiverne, hvor tempoet nærmest synes trukket ud.

Tale 4Både Jenny Hansen og Mogens Nielsen har valgt et udtryk og en teknik, der i processen involverer en høj grad af forberedelse, overblik og tålmodighed. Og det kræver ligeledes tid at se og opleve deres værker. Tilsammen og hver for sig skaber de et vindue mod verden, ikke mod en fotografisk
virkelighed, men mod en dybere sansning, hvori ligger en spejling af natur, eksistens, spor og forgængelighed.
I den sammenhæng og i det møde er de også hinandens sjæleven og spejlingsakse.

Jeg vil slutte af med et citat af den amerikanske forfatter og filosof Ralph Waldo Emerson, og det lyder sådan her: ’Tilvæn dig naturens tempo: Tålmodighed er hendes hemmelighed’.
Tag ordene med jer, når I ser udstillingen, for både Jenny Hansen og Mogens Nielsen har naturens tålmodighed og tempo indlejret i deres værker.
Tillykke med udstillingen, som jeg hermed har den store fornøjelse at erklære åben. Tak for ordet og rigtig god fornøjelse!

Tale 3

Gammel fyrbilled

Hirtshals Fyr 1862
Tegningen er bragt i Ilustreret-Tidende den 30/11 1862
Billedteksten kan hentes Her

monogram