Påske på Hirtshals Fyr fyldt med kunst
Påske på Hirtshals Fyr fyldt med kunst
Fire kunstnere danner udstillingspaletten på Hirtshals Fyr i påsken – en udstilling der åbner allerede lørdag den 9. april kl. 13.
De fire kunstnere er Anne Østergaard, Pia Birkholm, Pia Skogberg og Niels Johan Knøss.
Alle fire arbejder bredt inden for flere kunstgenrer, og der er tale om modne, erfarne kunstnere.
Det er tidligere kulturminister og rektor for Designskolen i Kolding Elsebeth Gerner Nielsen, der taler ved ferniseringen lørdag den 9. april kl. 13.
Pia Birkholm har gennem mange år malet motiver, der ikke fornægter virkelighedens materialitet. Kunstneren udfører altid sit arbejde med koloristisk bevidsthed. Hendes virke er uden svinkeærinder til kunsthistorien, filosofien, litteraturen eller andre ikke-billedkunstneriske elementer. Pia Birkholm er en billedkunstner, der vil være direkte og arbejde i det synliges felt. Det sker på en ligefrem og traditionsbevidst måde, hvor en djærv ekspressiv holdning, rytmisk summariske former og lysende farver er del af karakteristikken.
Pia Birkholm er uddannet hos Askou Jensens Tegneskole, Glyptoteket og Det Jyske Kunstakademi. Medlem af Kunstnersamfundet og BKF.
Anne Østergaard føler at nærheden til naturen er selve nerven i kunsten. For hende drejer det sig om, at være på pletten og med pensel i hånd, klar til at fange det umiddelbare: de uforstillede og rene øjeblikke, hvor vingerne flakser hektisk, når mågen lander, eller den karakteristiske oppustede positur, når solsortene hopper rundt og slås om vinteræblerne på foderpladsen. Den måde koen står og glor på interesserer hende, ligesom den måde flokken af dyr bevæger sig rundt i landskabet på, gør det.
Landskabsstudiet er også centralt hos Anne Østergaard. Her tiltrækker åbne, flader og vidder.
Anne Østergaard er uddannet på Aarhus Kunstakademis 4-årige fagskole og hun er medlem af Billedkunstnernes Forbund, Nordisk Akvarelselskab, Spor Kunsten og Kvindelige Kunstneres Samfun
Pia Skogberg har den force, at hun ud over at være udøvende kunstner inden for et bredt felt også har taget et sidefag i kunsthistorie, så hun kan kombinere teori med praksis. Det er dog nok så væsentligt, at hun har nogle særlige antenner for, hvad der rører sig i kunsten i dag. Hun opfanger og transformerer de særlige trends, der er i tiden, til usædvanlige og spændende udtryk i sin kunst. Gennem hele sit omfattende værk aner man en kunstner, der har fingeren på pulsen, og som har en utrolig sikker fornemmelse for stregen. Uanset om svenskfødte Pia Skogberg laver grafik eller maler, kan man tydeligt fornemme stregen som det centrale i billederne.
Niels Johan Knøss er udøvende billedkunstner bosat i Nordjylland. Han arbejder fortrinsvis med landskabeligt inspireret malerier i akryl. Ofte tæt på naturens mangfoldighed, så naturen i sig selv nærmest danner et abstrakt mønster. Det, at motivet er så ukonkret, giver en frihed til at fabulere videre. Nu og da er fotografiet igangsætter. Han har sin helt egen neddæmpede farveskala, og han udtrykker sig med ekspressive strøg af pensel eller spatel og gengiver på den måde sin oplevelse af den omgivne natur.
Niels Johan Knøss er uddannet på Det Jydske Kunstakademi, Århus under prof. Erling Frederiksen, maleren Johs. Carstensen, maleren Jeppe Vontilius og prof. Niels Lergaard.
Udstillingen på Hirtshals Fyr er åbent lagligt kl. 13-17 i perioden 9. – 18. april.
KAFFESTUEN på Hirtshals Fyr holder åbent samme tider!
Efterår med kunst
Kongeligt gobelinarbejde og onetake malers værker udstilles i Assistenthuset
I efterårsferien – tiden 16. – 24. oktober - er der udstilling på Hirtshals Fyr. Det er to kunstneres værker, der kan betragtes i udstillingslokalerne i Assistenthuset, og der er åbent samtlige dage mellem kl. 13 og 17. I samme tidsrum holdes der åbent i Kaffestuen på fyret.
Kunstneren Jenny Hansen udstiller gobelinvævninger og maleren Mogens Nielsen er der med sine værker.
Der er fernisering på udstillingen lørdag den 16. oktober kl. 13. Museumsdirektør Sine Kildeberg, Vendsyssel Kunstmuseum, taler ved ferniseringen.
Kunstneren, mag art Karin Lykke Waldhausen, præsenterer her sine to kolleger:
Jenny Hansen har et langt liv som professionel væver bag sig. Hun har udstillet i mange sammenhænge og skabt store gobeliner til flere offentlige institutioner. I Nordjylland kan man bl.a. opleve hendes værker i den gamle byrådssal i Løgstør, på Rådhuset i Aabybro, på Vellingshøj ældrecenter i Hjørring, Fremtidens Plejehjem i Nørresundby og Politigården i Hobro.
Vendsyssel Kunstmuseum har i år erhvervet gobelinen ”Spejlinger”, der blev vist på udstillingen med Dansk Gobelinkunst.
Det gamle håndværk
I 2011 -12 arbejdede hun sammen med Dronning Margrethe om designet til et gulvtæppe, som dronningen skulle modtage i gave fra folketinget, og i 2015 udstillede hun med gruppen Dansk Gobelinkunst på Vinterpaladset i Sct. Petersborg.Gobelinvævningen er et gammelt håndværk, og Jenny Hansen træder ind i traditionen ved på fornemmeste vis at videreføre håndværkets teknikker i en moderne udformning. Hun farver alle garner selv, hun opfinder værktøjer og skaber nye tekniske løsninger. Det er en langsommelig proces at skabe gobeliner, men har man oplevet Jenny Hansens arbejde bliver man grebet af taknemmelighed over, at nogen alligevel tager sig tiden til at skabe noget, der rækker udover ens egen levealder, og som er så smukt. Motivkredsen er blomsterkompositioner, skovlandskaber, familieportrætter og mønstre, men, uanset motivet, er det den stærke, nuancerede kolorit, der står tilbage i erindringen.
Et møde med Jenny Hansens gobeliner er et møde, hvor håndværk og kunstnerisk udtryk er uadskilleligt. De højner hinanden.
Sin egen malemåde
Mogens Nielsen er en fabelagtig maler med en teknisk og håndværksmæssig kunnen, der imponerer og forfører betragteren. Han er selvlært og debuterede i 1983 på Kunstnernes Sommerudstilling og har senere været på et utal af andre censurerede og kuraterede udstillinger. Han har sin helt egen malemåde, og man kan sige, at han lægger sig i traditionen fra pointillismen, hvor malerierne er bygget op af små bitte prikker. Impressionismen, fordi lyset på billedfladen har stor betydning for motivets fremtræden og hyper realismen, fordi Mogens Nielsen blander farverne på paletten, inden de bliver sat på lærredet, så resultatet nærmest er fotografisk.
Motiverne findes ikke i virkeligheden – ikke helt – for Mogens Nielsen bearbejder det fotografiske udgangspunkt digitalt inden det projiceres op på lærredet og så maler han i ét take. Der er ingen fortrydelsesret. Det skal sidde første gang ellers duer det ikke, mener han.
Til mindste detaljeMotivkredsen er mennesket – men ikke som figur og skikkelse – det er de ting, vi har skabt, der interesserer Nielsen: Bygninger, skibe, transportmidler, maskiner, små ting og sager. Intet er for småt eller ubetydeligt til at blive undersøgt ned til mindste partikel. Alle de ting, som mennesket producerer og lægger ud som signaturer i landskabet og som landskabet overtager igen, når de kasseres eller får lov til at stå og forfalde. Maleriernes egentlige motiv bliver således forgængelighed, nedbrud og naturens generobring af materialerne. Ud af denne fortælling om det forgængelige menneske og dets artefakter, skaber Mogens Nielsen billeder af stor skønhed, der går dybt i den æstetiske sansning, maner til stilhed, eftertænksomhed eller bare ren nydelse af skønheden.